MindMotions | MINDFULNESSS
9774
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-9774,page-child,parent-pageid-8345,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-3.9,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

LEEF VRIJ, LEEF IN HET MOMENT!

Mindfulness leert je beter om te gaan met stress, negatieve gedachten en moeilijke emoties, en hoe je met meer ontspanning, plezier, zelfvertrouwen en grotere effectiviteit in het leven kunt staan. Je komt terug in je eigen kracht. Je gaat weer genieten.

Waarom mindfulness

In de huidige maatschappij worden we vaak ontzettend geleefd. We zitten gevangen in een cyclus waarin we ontzettend veel moeten, van onze omgeving maar ook van onszelf. Het gevolg is dat we gestresst zijn, heel erg vast zitten in onze gedachten en negatieve emoties als angst, woede en somberheid, en ook vaak impulsief vanuit deze emoties reageren.

 

Mindfulness leert ons via de weg van open aandacht om uit onze voortdurende gedachten cyclus te stappen, meer rust te creëren in onze overbezorgde geest, meer te aarden in het moment en effectiever om te gaan met de uitdagingen die op ons pad komen. Er ontstaat meer rust, ruimte en overzicht waardoor we gelukkiger, veerkrachtiger en energieker in het leven komen te staan.

Mindfulness: Een levensstijl

Voor mij is mindfulness meer dan enkel een handige tool. Mindfulness is voor mij een levensstijl geworden die ik inmiddels al 10 jaar zowel persoonlijk als professioneel vorm geef. Zo ben ik een fanatiek meditatiebeoefenaar, heb ik promotieonderzoek verricht naar de effecten van mindfulness aan de Universiteit van Maastricht en vormt mindfulness een belangrijke basis in mijn therapeutisch werk als psycholoog.

 

Vanuit mijn passie en overtuiging heb ik samen met mede-psychologen een diepgaande en gefundeerde mindfulness training vorm gegeven die ik nu al meer dan vijf jaar met heel mijn ziel en zaligheid doceer. Nog steeds inspireert het mij om te ervaren hoeveel groei, bewustzijn en vrijheid mindfulness kan creëren voor mensen en ben dan ook oprecht dankbaar op deze manier een bijdrage aan meer geluk en gezondheid te kunnen leveren.

Stress, eindeloos gepieker of sombere gedachten? Leer binnen acht weken anders om te gaan met stress, ontwikkel aandacht voor het nu en ervaar meer rust. Lees hieronder meer over de mindfulness training in Maastricht.

Per dag schieten er duizenden, vaak stressvolle, gedachten door je hoofd. Tijdens je werk, het autorijden, een gezellige afspraak met een goede vriend(in) of ‘s nachts in bed. In de hectiek van alle dag ervaar je veel stress. Vaak pieker je over dingen die niet goed gegaan zijn of je maakt je juist zorgen over zaken die nog moeten komen. Ondertussen ben je druk bezig om alle ballen de lucht in te houden, maar eigenlijk vergeet je daarbij aandacht te geven aan jezelf. Herkenbaar? Dan is mindfulness misschien iets voor jou.

Met mindfulness leer je je brein te trainen. Je gaat minder “in je hoofd zitten” waardoor het je beter lukt je te ontspannen en met meer aandacht aanwezig te zijn in het hier-en-nu.

 

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een wetenschappelijk bewezen methode om effectiever met stress en werkdruk om te leren gaan. Mindfulness betekent opmerkzaam zijn. Vaak leef je op de automatische piloot en sta je niet bewust stil bij gebeurtenissen, keuzes en ervaringen van alle dag. Je leert tijdens de mindfulnesstraining bewust om te gaan met je aandacht door stil te staan bij je dagelijkse routines. Met mindfulness vergroot je je bewustzijn van je eigen gedachten, gevoelens en lichamelijke signalen. Je observeert jezelf op een niet oordelende manier en leert zo de signalen van je lichaam en de automatische neiging van je geest herkennen. En dat geeft ruimte.

 

M Mindfulness Informatieindfulness betekent open aandacht voor hetgeen zich op dit moment “in het nu” afspeelt. Doorgaans laten we ons vaak meeslepen door gedachten en gevoelens die te maken hebben met het verleden, de toekomst of wat er in het heden anders zou moeten zijn. Daardoor zijn we vaak snel afgeleid en verliezen we de aandacht voor het huidige moment “het nu”. Via mindfulness kunnen we leren meer in het hier- en – nu te zijn, waardoor we veel intenser leven, minder verstrikt raken in zorgelijke of piekerende gedachtes, meer ruimte, ontspanning, en balans ervaren, en effectiever in het leven komen te staan. Met mindfulness- of aandacht training werk je aan je persoonlijke ontwikkeling en wordt je bewust van alle aspecten van het leven die zich in het moment voltrekken. Je leert naar jezelf en naar je omgeving te kijken met een open, vriendelijke, milde houding. Je leert met open aandacht je gedachten en gevoelens te observeren als gebeurtenissen die niet blijvend zijn, die – als het ware – als wolken aan de lucht vanzelf weer voorbij drijven (ook wel cognitieve diffusie genoemd). Je leert om een zorgvuldige waarnemer te zijn van je eigen innerlijk om zodoende bewust te worden van diverse processen die ons vaak in moeilijkheden brengen; processen die meestal automatisch plaatsvinden en waar we doorgaans weinig inzicht nog controle over hebben.

 

Oude patronen doorbreken via Bewustwording

Mindfulness geeft inzicht in de manier waarop we functioneren en in relatie tot onze omgeving staan waardoor we los kunnen komen van oude ineffectieve en beperkende gewoontes. Zo kun je via mindfulness bijvoorbeeld leren om minder impulsief of emotie-gedreven te zijn, minder zwart-wit te denken en te (ver)oordelen, minder kritisch naar jezelf en naar je omgeving te zijn, en meer berusting te vinden in de dingen zoals ze zijn.

 

Vrij van Oordelen via Open Aandacht

Een belangrijk onderdeel van mindfulness is het los laten van onze oordelen. Onze geest is getraind in het categoriseren en labelen van dingen die in onze omgeving gebeuren, enerzijds natuurlijk om deze gebeurtenissen begrijpelijk te maken. Echter kan overmatig oordelen leiden tot zwart-wit denken zoals “goed” of “fout”, “gewenst”, “ongewenst”, etc. Dit zwart-wit denken zorgt ervoor dat we voorbij gaan aan de complexiteit van de wereld om ons heen. We geven vaak al invulling aan een situatie of gebeurtenis nog voordat deze heeft plaats gevonden. Hierdoor beperken we onszelf en komen we erg rigide en krampachtig in het leven te staan. Door het oordeel los te laten en ervaringen met open aandacht op te zoeken kan mindfulness je leren om dichter bij de realiteit te komen waardoor we onszelf (en onze omgeving) minder beperken en meer ruimte, flexibiliteit en dynamiek creëeren.

 

Vrij van Strijd en Verzet via Acceptatie en Berusting

Onze geest is erg regel gevoelig. Dat wil zeggen, we hebben ontzettend veel regeltjes in ons hoofd die ons vertellen hoe dingen “hadden moeten zijn” of “zouden moeten zijn”. Hierdoor creëren we voortdurend conflicten tussen hoe een situatie op dit moment is en hoe we denken dat de situatie “zou moeten zijn”. Dit resulteert er doorgaans in dat we voortdurend een strijd aan het voeren zijn tegen de manier waarop dingen zijn en proberen 10 balletjes tegelijk in de lucht te houden. Behalve dat dit tot veel energie verlies leidt, veroorzaakt het vaak ook een negatieve kijk op de wereld; we vertellen onszelf immers “niks gaat zoals het zou moeten gaan”. We ervaren het leven en onze omgeving als een groot en voortdurend gevecht zonder oplossing. Via mindfulness creëeren we een meer accepterende houding ten opzichte van de dingen die zich in het moment voltrekken. We schieten niet meteen in de verdediging, reageren niet meteen vanuit verzet, angst of stress. Mindfulness leert ons om vanuit een accepterende en berustende houding naar conflicten te kijken. Door berusting te vinden in de dingen zoals ze zijn ontstaat er een andere relatie ten opzichte van conflicten. Hierdoor verdwijnen conflicten vaak al spontaan, ofwel ondernemen we acties die voortkomen uit een intelligenter bewustzijn, vrij van stress en angst.

 

Rust, Ruimte, Balans & Focus

Samengevat creëert mindfulness via de weg van bewustzijn vooral ruimte; ruimte die ons meer in contact laat komen met ons authentieke zelf, ons vrij maakt van angsten, ons effectiever onze doelen laat behalen, en ons met meer draagkracht, veerkracht en energie in het leven laat staan.